"Söndra och Härska" | Mongolkhanatets återkomst, 2031

Beskrivning

I korthet


Ni spelar som mongoliskt motoriserat skytte med uppgift att bryta igenom den tunt bevakade kinesiska gränsen. Mer information kommer snart. OBS! Detta scenario kräver en särskild modlista.

Bakgrund


Året är 2031. Ryssland har kollapsat efter över ett decennium av utdragna krig och Kina invaderar Taiwan, Vietnam och Burma för att mota sin demografiska kollaps. De stormakter som förtryckt och underkastat sig Mongoliet i århundraden vacklar. Decennier av tålamod, återupprustning, planering och övning. Khanatet har bidat sin tid. Den store khanens ättlingar tar sin rättmätiga plats i historien. Första Mingghan av Khanens baner är en av de förband som bryter igenom den tunt försvarade kinesiska muren. Bortom denna ligger Lüliangbergen; därefter, Hebei-provinsen, och slutligen Peking. Med överväldigande eldkraft och rörelse avser Khanen tillintetgöra den kinesiska milisen och skilja den kommunistiska bestens huvud från dess kropp.

Uppgift


Läge Jhagunen befinner sig ca 1km söder om den stora kinesiska muren. Ett avsnitt av muren har forcerats av vänliga styrkor. Flyganfall och indirekt eld från båda sidor sker oavbrutet. De kinesiska försvarsstyrkorna vacklar. Uppgift Anfall djup intill Züün Tsamkhag i syfte att söka en lämplig anfallsrutt till Hebei-provinsen, beredd ta alternativt understöd tagande av tätorten Shouzhou eller Zhangcaizhuangxiang. Genomförande Bryt igenom den stora kinesiska muren och försvaret vid Yaotouxiang. Oskadliggör försvaret vid tätorten Xuejiawan och den närliggande patrullbasen. Slå (ihjäl) kinesiska försvarsstyrkor som uppbådar trovärdigt motstånd i anfallsriktningen. Från Züün Tsamkhag, rekognoscera en lämplig anfallsrutt mot Hebei-provinsen. Omfall Khanen accepterar inget annat än framgång. Riktlinjer & Särskilda Styrningar Om motståndaren försöker uppbåda ett motanfall, slå (ihjäl) dem innan de lyckas kraftsamla. Slå (ihjäl) motståndsnästen och vägspärrar som förhindrar egna förbands framryckning, förslagsvis genom omfattning. Varje krigare som i striden på oärorikt sätt berövar en häst om livet skall i sin tur mista sitt. Insatsregler Eld sker på plutonchefens order eller i självförsvar.

Orientering


Egna Förband 5. Jaghun anfaller väster om oss i riktning mot SHOUZHOU med identisk uppgift. 7. Jaghun besitter vårt avsnitt av kinesiska muren och agerar reserv åt 5. samt 6. Jaghuun. 1-4. Jaghun (mek) bryter igenom muren österut vid Lougouxiang. De nyttjar pansarskyttefordon. Motståndaren Den kinesiska folkarméen försvarar närområdet med uppskattningsvis ett kompani territorialskytte och en pluton militärpoliser, samt paramilitära förmågor i form av lokalpolis och övriga säkerhetsstyrkor. Utöver fasta försvarsverk med bestyckning, främst i form av äldre pansarvärnskanoner och tunga kulsprutor, saknar de tyngre beväpning. De har tillgång till bepansrade terrängbilar med vapenstationer. Moralen och stridsvärdet hos motståndaren bedöms låg och flera soldater har redan flytt sina poster. En mekaniserad skyttepluton med akanbestyckade pansarskyttefordon bedöms kunna nå vårt målområde om 60-90 minuter. Någon form av luftvärn verkar från Shouzhous omnejd. Andra Aktörer & Civila Ultimatumet om att ge upp provinsen till våra styrkor löpte ut för en halvtimme sedan. Vi förväntar oss att lokalbefolkningen har flytt eller anslutit sig till de kinesiska försvararna. Terräng & Väder Området är främst böljande slätt uppbruten av mindre samhällen och korsad av svårt åtgångna småvägar. Den kinesiska muren separerar vår utgångsgrupperingsplats från målområdet, men har forcerats vid flera avsnitt av våra styrkor. Lüliangbergskedjan tornar upp sig på horisonten och terrängen innandess är betydligt mer kuperad. Huvudorten SHOUZHOU dominerar dess närområde, i stort tack vare flera högre lägenhetshus, men har bekämpats grundligt. Vädret förväntas vara klart under dagen.

Övrigt


Utrustning & Fordon Jaghunen har tillgång till ett pvrbs, flera granatkarbiner, en medeltung kulspruta och ett antimaterielgevär för minbrytning. Ytterligare ammunition och materiel medförs i fordonen. Varje grupp förfogar över två Qilin-terrängbilar med monterade snabbskjutande kulsprutor. Jaghunchefsgruppens fordon är i stället monterade med pvrbs. Logistik & Sjukvård TOLO-förmåga medges av köförband, men kan inte pålitligt kallas på grund av det rådande läget. Kvalificerad sjukvård utförs vid ledningsterrängbilarna. Understöd 7. Jaghun förfogar över en automatgranatkastare med begränsad räckvidd. En granatkastarjaghun (120mm) är tilldelad 1-4 jaghun men kan eventuellt nyttjas för våra ändamål. Eget spetsflyg verkar för att erhålla luftherravälde. En rote attackhelikoptrar (Mi-48) understöder vår mingghan. Speltekniskt & Respawn Eldunderstöd kallas in genom radiokontakt på kompaninätet. Alla med rang Sergeant och ovan kan sätta kartmarkörer. Plutonsjukvårdare kan sätta PAK vid stabsfordon och sy i fält. Stridssjukvårdare kan sy och sätta IV i fält. Respawn sker när spelarna har tagit förbestämda anfallsmål. Samband Khar Tug (Svart Baner) | Kompanistab (40) Tsagaan Tug (Vit Baner) | Chefsgrupp (40/50/100) Ulaan Tug (Röd Baner) | 1. Skyttegrupp (50/110) Shar Tug (Gul Baner) | 2. Skyttegrupp (50/120) Nogoon Tug (Grön Baner) | 3. Skyttegrupp (50/130) Sjukvårdsnät (112) Trosspluton (40)

Bilagor


Kommer snart.

Aktivitetslogg

  • 2024-10-24
    10:09
    Åslund anmälde sig till Banerman (CLS)

  • 2024-10-23
    23:08
    Ducky anmälde sig till Banerman (RPG-32)

  • 2024-10-23
    15:37
    BrattWurst bytte från Förman till Andreman

  • 2024-10-23
    15:37
    BrattWurst lämnade reservlistan och anmälde sig till Förman

  • 2024-10-23
    09:51
    Alfons anmälde sig till Banerman

  • 2024-10-23
    09:13
    deadrabbit lämnade reservlistan och anmälde sig till Banerman (Inbrytare)

  • 2024-10-23
    06:37
    Viggeborn anmälde sig till Banerman (RPG-32)

  • 2024-10-23
    06:33
    Dr.Qronco anmälde sig till Banerman (Granatkarbin)

  • 2024-10-23
    06:01
    SpinX anmälde sig till Banerman (Kulspruta)

  • 2024-10-23
    00:04
    D.Vanderhuge anmälde sig till Banerman (CLS)

  • 2024-10-23
    00:02
    Spelet uppdaterades av Brandt

  • 2024-10-22
    23:59
    VashThePirate anmälde sig till Förman

  • 2024-10-22
    23:42
    Fragnar bytte från Banerman (Inbrytare) till Gardesman (Log/FARB)

  • 2024-10-22
    23:41
    Fragnar bytte från Banerman (Kulspruta) till Banerman (Inbrytare)

  • 2024-10-22
    23:41
    Linus El anmälde sig till Banerman (Inbrytare)

  • 2024-10-22
    23:40
    Spelet uppdaterades av Brandt

  • 2024-10-22
    23:40
    Fragnar bytte från Banerman (Granatkarbin) till Banerman (Kulspruta)

  • 2024-10-22
    23:40
    Fragnar anmälde sig till Banerman (Granatkarbin)

  • 2024-10-22
    23:39
    SageNTitled anmälde sig till Banerman (Kulspruta)

  • 2024-10-22
    23:38
    H.Wisén anmälde sig till Banerman (Granatkarbin)

  • 2024-10-22
    23:38
    Spelet uppdaterades av Brandt

  • 2024-10-22
    23:29
    Spelet uppdaterades av Brandt

  • 2024-10-21
    22:32
    Brandt anmälde sig till Zeus

  • 2024-10-21
    22:32
    Spelet uppdaterades av Brandt

  • 2024-10-21
    18:29
    BrattWurst skrev upp sig på reservlistan

  • 2024-10-20
    09:18
    deadrabbit skrev upp sig på reservlistan

  • 2024-10-18
    20:11
    Ale skrev upp sig på reservlistan

  • 2024-10-05
    12:41
    Spelet uppdaterades av Brandt

  • 2024-10-05
    12:22
    Spelet uppdaterades av Brandt

  • 2024-10-05
    12:19
    Spelet uppdaterades av Brandt

  • 2024-10-05
    11:46
    Spelet uppdaterades av Brandt

  • 2024-10-05
    11:44
    Spelet skapades av Brandt

Roller

Första Mingghan, Khar Tug (Svart)

Zeus

Brandt

6. Jaghun, Tsagaan Tug (Vit)

1

Akhmad

Rollen är ledig
2

Kharuul

Rollen är ledig
3

Fältskär

Rollen är ledig
4

Fältskär

Rollen är ledig

Gardesman (Log/FARB)

Fragnar
6

Gardesman (Log/FARB)

Rollen är ledig

1. Arban, Ulaan Tug (Röd)

1

Förman

Rollen är ledig
2

Andreman

Rollen är ledig

Banerman (CLS)

D.Vanderhuge

Banerman (Inbrytare)

Linus El

Banerman (Kulspruta)

SageNTitled

Banerman (Granatkarbin)

H.Wisén

Banerman (RPG-32)

Ducky
8

Banerman

Rollen är ledig

3. Arban, Nogoon Tug (Grön)

1

Förman

Rollen är ledig
2

Andreman

Rollen är ledig
3

Banerman (CLS)

Rollen är ledig
4

Banerman (Inbrytare)

Rollen är ledig
5

Banerman (Kulspruta)

Rollen är ledig
6

Banerman (Granatkarbin)

Rollen är ledig
7

Banerman (RPG-32)

Rollen är ledig
8

Banerman

Rollen är ledig

Reserver

Ale