Delar av Chernarus står för närvarande under de nordiska ländernas kontroll efter att man lyckats trycka tillbaka det Chernoryska invasionsförsöket mot Finland. Men läget är osäkert och den politiska tvekan om vem som har ansvar för vad gör att ingen tydlig riktning finns inom NATO/EU. USA har tydligt visat att man inte är intresserad av att ta på sig polisrollen i denna prekära fråga. Ryssland har fram tills nu enbart iakttagit händelseförloppet men nu när området ser ut att kunna falla under NATO vänliga nationers styre har MUST och FRA sett tecken på mobilisering av ryska trupper. Det har också förekommit ett flertal sabotage mot viktig infrastruktur i området vilket kan tyda på att en offensiv är på gång. Finland har bett Sverige att understödja genom att skicka 2:a pluton MP/Säk från Säkerhetsbataljonen i syfte att störa och hindra sabotage mot viktig infrastruktur. Vi återvänder till Chernarus en sista gång för att en gång för alla jaga ut ryssen ur området.
Generellt Final Hunt Down är ett slags TvT-mission där en grupp (sex roller) spelar Spetznas (OPFOR) som har till uppgift att sabotera ett antal viktiga skyddsobjekt i regionen. Övriga 22 roller är en MP/Säk-pluton (BLUFOR) som har till uppgift att skydda objekten samt att uppsöka och nedkämpa sabotageförbandet. Det finns inga övriga fiender förutom 'Elita' i regionen så BLUFOR kan koncentrera sig fullt ut på att spåra- och nedkämpa den gruppen. Det finns däremot civila i byar/städer samt ute på landsbygden i fordon. Huvudsyftet är att sluttesta vårt hundscript i skarp miljö, och såklart, att smiska stjärten av OPFOR som kommer få det riktigt tufft denna kväll :) BLUFOR Till sin hjälp har BLUFOR bl.a. hundar (custom script) som är väldigt enkla att styra och att förstå. Hundscriptet har utvecklats över tid och är nu väldigt stabilt. Det fungerar i princip som riktig spårning IRL dvs. att hunden följer det faktiska spår som den spårade gruppen gått. De som är nyfikna på hundförarrollen behöver inte vara rädda för att göra bort sig, tvärtom! För att kunna följa "jakten" så kommer alla BLUFOR grupper att vara märkta på kartan mha "BLUFOR-tracking" samt att alla enheter kommer bära MicroDAGR. Vid ev. explosioner (troligt?) så kommer detta efter viss fördröjning att komma till alla BLUFOR's kännedom via 'sidechat' och/eller via radio från HQ till Adam Qvintus. Resurser BLUFOR har sin bas vid stora flygfältet väst om Grishino där alla resurser finns. - 1 st bestyckad Helikopter 16 med spaningskamera (Respawn 10 min) - 5 st Terrängbil 16 - KSP58 (ej respawn) - 4 st AI-kontrollerade UAZ-jeepar med två soldater som kan skickas ut på spaning. Dessa kommer att rapportera om de får kontakt med fiende. - PAK i fält av Medic i Icepack. - Icepack är medic- & repairfordon. - Alla soldater - respawn 30 sek på flygfältet. Läs gärna: MP/Säk strategi m.m. OPFOR OPFOR startar vid något av sina hemliga 'supply stashes' som placerats ut av ryska anhängare. - Har till uppdrag att förstöra X antal skyddsobjekt varav X är obligatorisk(a). - Har ej tillgång till egna fordon, men kan stjäla om de hittar några i området. - Måste hålla fordon på vägar om det ej är ett terrängfordon. Ett script kommer se till att däcken går sönder om ett vanligt fordon körs utanför väg. - Har tillgång till ljuddämpade vapen. - Har en förutbestämd Exfil-area där de kommer bli upphämtande när/om de klarat sina uppdrag. - Måste bära på allt de behöver/vill ta med sig, men eftersom det är extremt vältränade elitsoldater vi pratar om så orkar de bära ca dubbelt så mycket som en vanlig soldat. (För MP gäller det alltså att väga så lite som möjligt för att 'ta igen' på stamina) - PAK i fält av Paramedic. - Kan dela upp sig i två omgångar, dvs kan lämna två separata spår och agera självständigt inom dessa omgångar. - One-Life efter 15 min, dvs dör du så är det spectator view tills scenariot är slut.
BLUFOR: Elita bekämpade innan tiden tagit slut (3 timmar). OPFOR: Alla obligatoriska skyddsobjekt är förstörda samt: 1. Tiden tar slut eller 2. Lyckas ta sig till Exfil-area och bli upphämtade